
12 lis LISTA 10 ZABAWEK, KTÓRE REALNIE WPŁYNĄ NA ROZWÓJ TWOJEGO MALUCHA
10 pomysłów na to, co Mikołaj mógłby przynieść naszym dzieciom.
Podzieliłam zabawki w zależności od tego, na jakim aspekcie inteligencji chciałybyście skupić się jako Mamy.
- ZABAWKI ANGAŻUJĄCE DO RUCHU
Jeśli zachęcimy nasze dziecko do odtwarzania sekwencji ruchów, ćwiczymy umiejętność, którą w przyszłości wykorzysta do pisania (to też odwzorowywanie sekwencji ruchów, tylko na papierze).
1 – 3 lata: ścieżka sensoryczna do ogródka lub do domu. Można zrobić własnoręcznie z groszku, kamyczków, kaszy, ryżu, gałązek i wielu wielu innych 🙂 Ta propozycja zachęca dzieci do licznych spacerów po dyskach, dostarczających różnorodne wrażenia sensoryczne.
3 – 5 lat: mata do tańca.
- ZABAWKI ZACHĘCAJĄCE DO DZIAŁANIA
Jeśli chodzi o rozwój poznawczy, to kluczowym słowem dla tego okresu jest działanie. Dziecko koncentruje swoją uwagę na tym, co w danym momencie robi, i w ten sposób poznaje świat.
1 – 3 lata: drewniana tablica manipulacyjna. Też można zrobić własnoręcznie (tu wykazać się może tata smyka) przy użyciu suwaka, klamki, pstryczka do światła itp.
3 – 5 lat: robot do nauki kodowania / programowania (dopasowany do wieku).
- ZABAWKI WSPIERAJĄCE ROZWÓJ MOWY I PIĘKNYCH WYPOWIEDZI
Rozwój mowy w tym okresie jest bardzo szybki i intensywny. Dzieci uczą się bardzo wielu nowych słów i posługują się już zdaniami złożonymi. Dostrzegają też przyczynę i skutek pewnych czynności. Dobrą zabawą w tym czasie jest oglądanie i opowiadanie historyjek obrazkowych.
1 – 3 lata: pacynki na palce dla mamy i dziecka – wspólny czas, nauka słówek, początki do tworzenia wspaniałych historyjek.
3 – 5 lat: karty do opowiadania historii.
- COŚ O EMOCJACH
To czas z rodzicem, wyciszenie, odpoczynek, odbodźcowanie, ciekawe historie. Dla dzieci troszkę większych mam tu na uwadze szczególnie książki o uważności do czytania na dobranoc, (Mindfulness, o którym przeczytacie w poprzednim wpisie na moim blogu i Self-regulation, o którym opowiem Wam niebawem).
1 – 3 lata: woreczki gimnastyczne z wizerunkami twarzy – i zmysł dotyku i obserwacja twarzy!
3 – 5 lat: książki: “Spacer po lesie. Kubusiowe lekcje uważności”, “Wielka Księga Krainy Uważności”, “Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym jak działać gdy emocje biorą górę.” (ta ostatnia u nas sprawdziła się najlepiej).
- ZABAWKI KREATYWNE
Pozwalają na naukę cierpliwości, trening koncentracji i rozwiązywanie problemów, a także rozwój wyobraźni przestrzennej.
1 – 5 lat: LEGO dostosowane do wieku.
- ZABAWKI JĘZYKOWE
Rozwijają umiejętności językowe (lingwistyczne), które niesamowicie warto rozwijać właśnie w wieku żłobkowo – przedszkolnym, bo to idealny moment na rozwój mózgu w tym obszarze i dziecko nawet nie zauważa, że się uczy!
1 – 3 lata: urządzenie odczytujące słowa w innym języku po włożeniu odpowiedniej karty (Interaktywny elektroniczny czytnik kart do nauki języka angielskiego).
3 – 5 lat: tablet zabawkowy / książka językowa, najlepiej “mówiące” w języku obcym.
- ZABAWKI MOTORYCZNE
Angażują do pracy przede wszystkim dłonie i palce, zatem ćwiczą małą motorykę i poprawiają sprawność manualną, co w przyszłości ułatwi naukę takich umiejętności jak pisanie czy samodzielne sznurowanie butów.
1 – 3 lata: przeplatanka.
3 – 5 lat: mozaika do wyklejania.
- NAUKA MATEMATYKI
1 – 3 lata: puzzle w kształcie cyfr do zaznajamiania wzrokowego.
3 – 5 lat: patyczki do nauki liczenia.
- NAUKA GEOGRAFII I POZNAWANIE ŚWIATA
1 – 3 lata: duże puzzle / układanki o świecie zwierząt.
3 – 5 lat: nowa, nawet malutka (na kawałeczek ściany) tapeta mapa świata ze zwierzętami, które zamieszkują dane tereny. Oto nasza, którą ma w pokoju moja córka:
- WSZECHSTRONNA WIEDZA W KAŻDYM WIEKU
Dostosowany do wieku (już od ukończonego pierwszego roku życia) – rozwinie nie tylko wiedzę, ale i mowę i obsługę technicznych urządzeń, połączenie ręka-głowa i wiele innych.O czym mowa?
ALBIK / mówiące pióro. U nas sprawdza się już trzy lata. Zmieniamy tylko książki i polecamy to z własnego doświadczenia!
Myślę, że zabawki, będące czymś, z czym nasze dzieci mają do czynienia każdego dnia, są niezwykle istotne w ich życiu. Postarajmy się zadbać o to, by niosły wartość dodaną w postaci czynnika rozwojowego – dajmy dziecku dodatkową korzyść na przyszłość!
Czy taka lista wydała Wam się przydatna? Dajcie znać w komentarzach tu pod tekstem!
No Comments